В обов’язки інтернет-маркетолога входить аналіз ринку і цільової аудиторії, пошук каналів і складання стратегії для просування продукту в інтернеті, а також аналіз показників ефективності цих стратегій. Здається, якщо взяти такого фахівця в команду, продажі моментально підуть вгору. Але не практиці бувають труднощі:
- Не завжди вдається знайти хорошого спеціаліста. Тим більше що зараз інтернет-маркетологами називають себе копірайтери, редактори, SEO та SMM-спеціалісти, таргетологи і навіть дизайнери.
- Це додаткові витрати. Доведеться платити заробітну плату спеціалісту та оплачувати заходи, які він має намір провести. А вони не завжди окупаються.
- Ефективність практично будь-якої маркетингової стратегії складно спрогнозувати. Ні один фахівець не дасть вам 100% гарантії, що ви не зільєте бюджет на контекстну рекламу або піар через відомих YouTube-блогерів.
То може без інтернет-маркетолога можливо обійтись?
Аби в цьому розібратись, ми опитали підприємців і директорів компаній. Вони поділились думками і досвідом співробітництва з інтернет-маркетологами.
Катерина Єремєєва, психолог
Катерина дає консультації з сімейної та дитячої психології, займається продажем метафоричних карт і психологічних ігор. Для залучення клієнтів використовує соцмережі.
«Зараз в моїй спільноті більше 20 тис. підписників, всі “живі” і переважно активні. Я починала сама, без помічників: реєструвала робочі акаунти, запрошувала людей, наповнювала групу рідкісним, корисним контентом.
Потім у мене з’явилися “бійкі” конкуренти, стало не вистачати часу на групу, і я запросила редактора та спеціаліста по запрошенню підписників.
Свого маркетолога у мене нема, хоча думаю над цим. Поки функції маркетолога виконую я. З редактором проводимо конкурси, робимо огляди, аби привабити аудиторію до конкретного товару.
Деколи запрошую маркетолога для консультації та маркетингового аналізу: куди рухатися, які помилки, на що звернути увагу. Поки цього цілком вистачає».
Висновок. Катерина знайшла хорошого редактора, зробила ставку на якісний, рідкісний контент, завдяки чому отримала лояльну аудиторію і продажі в соцмережах навіть без спеціаліста по маркетингу.
При невеликому бізнесі невеликих бюджетах можна найняти кілька фахівців вузького профілю і разово звертатись за консультацією до маркетолога, аби він відкоригував роботу.
Михайло Гаєвський, підприємець
Михайло продає шкіряну галантерею. Шукає постачальників, контролює точки на ринку, заключає договори з клієнтами на опт і не займається маркетингом. У Михайла нема офісу і штату працівників, крім реалізаторів на точках. Наймати спеціаліста видалено йому теж незручно. Виходом стала робота з агенцією комплексного інтернет-маркетингу.
«Спочатку було мало толку і був песимізм, але з досвіду інших товаришів знав, що всі ці маркетингові примочки спрацьовують не одразу. Вкладення почали окупатися з друого року роботи.
Випробовували різні рекламні канали по залученню клієнтів. Найбільш ефективною виявилась реклама, а ось магазин на Авіто зовсім не спрацював.
В принципі, результатом, хоча й не одразу, але задоволений: зробили сайт, з’явились нові клієнти на ОПТ, стали працювати з іншими регіонами України. Зручно що все в комплексі».
Висновок. Для хорошого результату потрібно найняти маркетолога, який розробить стратегію і буде аналізувати її результати, і додатково штат інших фахівців: копірайтерів, таргетологів, програмістів і т.д. Аби не забивали собі баки було простіше, можна просто звернутись в агенцію інтернет-маркетингу, де всі ці фахівці вже працюють.
Роман Сорокін, директор виробництва
Роман займається виробництвом елітних міжкімнатних дверей, сходів, кабінетів з масиву деревини. Товар дорогий, цільова аудиторія специфічна.
«Зараз я не працюю з інтернет-маркетологом. Це виявилось не так ефективно, як мені описали. У мене в основному продажі йдуть з рук в руки, так зване сарафанне радіо. Через партнерів також: дизайнерів та дилерські салони.
Через інтернет якщо і буває одне замовлення на рік – це добре. Замовити мої двері через інтернет в принципі неможливо. Вони виготовляються на замовлення: визначеного розміру, моделі, кольору, відкриття, комплектації лиштв, ручок. Над цим працюють дизайнери, технологи, замовник погоджує кожен етап.
Окрім того, мої двері коштують дорого. їх потрібно випробувати, відкрити, переконатись в якості, що вони з цільного, дорогого дерева. Клієнти вище середнього, не молоді і знаходять мене офлайн. Зазвичай в інтернеті вони навчились лише дивитись прогноз погоди, їм потрібна увага та повага.
На заміри доводиться виїжджати не один раз. Це як пошити ексклюзивну сукню без примірки, через інтернет – не можливо. Хоча після Нового Року хочу відкрити салон в Німеччині і почати планую з інтернету. Там трохи інша аудиторія. Думаю тоді і знадобиться інтернет-маркетолог».
Висновок. не кожен товар буде добре продаватись в інтернеті. Можливо, замість того, аби наймати інтернет-маркетолога, краще розвивати партнерські відносини з суміжним бізнесом. А ось якщо ви тільки виходите на новий ринок, такий спеціаліст вам допоможе.
Дмитро Кибкало, засновник компанії «Мосигра»
Дмитро — засновник найбільшої компанії на пострадянському просторі, що займається виготовленням та продажем настільних ігор. За маркетингом компанії “Мосигра” спостерігають багато спеціалістів, а книга директорів компанії “Бізнес як гра” отримала премію “Ділова книга 2016”. Дмитро поділився з нами своїм досвідом роботи з інтернет-маркетологом.
«Компанії 9 років і, звісно ж, всі 9 років маркетинг є одним з ключових напрямків, в якому ми працюємо. Питання про те, потрібно це чи ні, ніколи не виникало.
Нашого директора по маркетингу я знайшов, коли шукав копірайтера – читав блоги і шукав людину, яка краще за всіх пише. В результаті вже 8 років ми працюємо разом і я радий, що Сергій в нашій команді.
У нас було немало негативного досвіду в побудуванні маркетингових стратегій. Але негативний досвід – це просто платне навчання.
В «Мосигрі» працює хороша команда і ми досить органічно доповнюємо один одного. Тому нема проблем з ідеями та креативами.
З приводу стратегії і т.д. Я вважаю, що керівник повинен володіти компетенціями маркетолога. Але все-таки конкретні задачі краще виконувати спеціалісту».
Підведемо підсумок
Коли маркетолог точно не потрібен:
- Якщо у вас невеликий бюджет і потрібна порада маркетолога, достатньо деколи замовляти разові консультації фахівця.
- Якщо ваша цільова аудиторія – не активні користувачі інтернету, робіть акцент на офлайн-маркетинг, розвивайте партнерські відносини з суміжним бізнесом.
- Окрім інтернет-маркетолога вам знадобляться спеціалісти, які будуть реалізувати стратегію. Якщо ви не готові до великого штату працівників, зверніться до агенції комплексного інтернет-маркетингу.
Коли інтернет-маркетолог потрібен:
- У вас новий бізнес або ви виходите на інший ринок. Професіонал допоможе увійти в ринок, проведе аналіз цільової аудиторії, знайде канали взаємодії з нею, вивчить конкурентів та розробить стратегію просування бізнесу в інтернеті.
- У вас велика компанія і ви плануєте рости і масштабуватись. рости без стратегії складно, затратно і неправильно. інтернет-маркетолог задасть вектор розвитку.
Інтернет-маркетолог — це корисний фахівець в штаті. Але деколи без нього можна обійтись, найняти для консультації або проектно, або звернутись в агенцію. А ще, якщо ви розвиваєте бізнес в інтернеті, не зайвим буде самостійно слідкувати за трендами маркетингу. тому що навіть роботу фахівця потрібно контролювати і коригувати. А у вас був досвід роботи з інтернет-маркетологом? Чи виявився він корисним для компанії, чи ви вправляєтеся власними силами? поділіться в коментарях, цікаво зібрати якомога більше думок з цього питання.
Автор: СЕО інтернет-агенції LuxSite.ua Олександр Ляховець